Nina van Linde is medewerker patiëntenservice van het UMCG Protonentherapiecentrum. Zij en haar collega’s zorgen ervoor dat mensen het behandeltraject zo comfortabel mogelijk kunnen doorlopen. “Wij zijn uw eerste aanspreekpunt en proberen u bij ons op uw gemak te laten voelen.”
We nemen de tijd om nieuwe patiënten te informeren en kennis met hen te maken. We brengen mensen naar de kleedruimte, halen hen na de behandeling weer op, beantwoorden vragen en doen verpleegkundige handelingen, zoals het verbinden van een wond of het aanbrengen van een infuus, bloedprikken of het aan/en afkoppelen van uw sonde.
Ik doe mijn best aan te sluiten bij de behoefte van patiënten. Voor de een regel ik dat er na de behandeling een taxi klaar staat. Sommige mensen willen graag hun verhaal kwijt en hebben veel vragen. Anderen houden liever wat afstand of vinden het juist prettig om met lotgenoten te praten. Ik respecteer ieders wens!
We zijn het eerste aanspreekpunt voor de patiënten in het UMCG Protonentherapiecentrum. Mensen kunnen bij ons terecht voor allerlei soorten vragen, zoals vragen over medicatie, bijwerkingen van de bestraling, vragen over de huidverzorging of vragen over een huidreactie door de bestraling. Ook maken we afspraken voor de bestraling en proberen we dit zo veel mogelijk naar de voorkeur van de patiënt in te plannen.
In onze wachtruimte kunnen mensen een krant of tijdschrift lezen, er staan lekkere stoelen en banken en kinderen kunnen er spelen. De sfeer is huiselijk en het is er rustig. Mensen komen hier voor een bepaalde periode bijna dagelijks. We realiseren ons dat dit heel intensief is.
Kinderen die van ver komen overnachten vaak met hun ouders of ouder in het Familie De Boer huis. Soms kiezen volwassenen die de dagelijkse lange ritten te zwaar vinden er ook voor om in Groningen te verblijven. Ik geef hen vaak tips, variërend van waar je in de buurt boodschappen kunt doen tot een leuk uitje in de buurt.
Ik heb veel respect voor onze patiënten en soms bouw je een band met elkaar op. Zo zal een baby’tje dat hier kwam voor bestralingen me altijd bijblijven. En laatst kregen we onverwachts bezoek van een patiënt die ik samen met mijn collega’s tijdens haar behandeling had begeleid. Ze was hier vaak alleen en dat vond ik zo knap. We maakten haar wegwijs in Groningen en deden ons best om er voor haar te zijn. Hier wilde ze ons voor bedanken.
Het mooie van mijn werk is dat ik mensen kan helpen en adviseren. Maar dat ik er ook voor hen kan zijn. Ik doe mijn uiterste best om tegemoet te komen aan ieders wens en behoefte. Als medewerkers van het UMCG Protonentherapiecentrum vormen we een hecht team. We staan voor elkaar klaar, we zijn goed op elkaar ingespeeld en de lijnen met de artsen en laboranten zijn kort. Samen gaan we voor de beste zorg voor onze patiënten.